Hoe werk je aan de klank-tekenkoppeling?
Geen losse letterinstructie
Systematische instructie van losse letters en klanken is niet zinvol in de kleutergroep, omdat ze het geleerde nog niet vast kunnen houden. Kleuters leren meer als je op een speelse, betekenisvolle manier aandacht besteedt aan het herkennen, verklanken en schrijven van letters.
Voorbeelden van spelenderwijs werken aan de klank-tekenkoppeling
Vaak staat in de kleutergroep een paar weken een letter centraal, met een lettermuur of -tafel waarop de letter zichtbaar is. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld voorwerpen van huis meenemen die met die letter beginnen. Plezier in het verklanken van letters en het zoeken van voorwerpen staat hierbij voorop.
De centrale letter kan ook tijdens het voorlezen terugkomen. Zo kun je vragen stellen over klanken die kinderen in een woord of zin uit een prentenboek horen (‘Wie hoort de ‘s’?’). Dit is makkelijker bij woorden die ze al kennen. In alfabetboeken worden letters en klanken altijd samen aangeboden. In een kwalitatief goed alfabetboek versterken de rijm en humor de betrokkenheid van kinderen bij klanken. Ook letterfilmpjes en rijmspelletjes zijn motiverend én leerzaam.
Zeker voor kleuters uit een taalarme thuisomgeving is het spelenderwijs leren van letters belangrijk. Kleuters uit een taalrijke thuisomgeving hebben deze kennis vaak thuis al opgedaan.