Onderzoek
Hoe kunnen leerkrachten het leren van kleuters die al kunnen lezen verrijken? (2018)
Dobber, M., & Vasilaras, G. (KR. 278, Den Haag: Kennisrotonde)
In Kennisrotonde geven experts in een kort artikel antwoord op vragen uit de praktijk met een link naar een uitgebreider rapport. Download
Heeft instructie in en begeleiding van begrijpend luisteren in groep 1 en 2 een positief effect op begrijpend lezen in groep 4? (2019)
Gijsel, M. (KR. 766, Den Haag: Kennisrotonde)
In Kennisrotonde geven experts in een kort artikel antwoord op vragen uit de praktijk met een link naar een uitgebreider rapport. Download
Geraakt door prentenboeken (2011)
Kwant, A. (Stichting Lezen Reeks deel 18, Delft: Eburon)
Onderzoek naar de effecten van het gebruik van prentenboeken op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters. Download
Rijk voorleesmoment voor meertalige kleuter (2020)
Lebouille, M. (Didactief)
Onderzoek naar voorlezen aan meertalige kleuters waarin verschillende bouwstenen van een rijk voorleesmoment worden onderscheiden en wordt ingezet op ouderbetrokkenheid. Lees het artikel
Invented spelling leads to better reading (2017)
Loewus, L. (Education Week 5)
Artikel waarin verslag wordt gedaan van onderzoek naar hoe spontaan gebruik van invented spelling in groep 2 ervoor kan zorgen dat kinderen later betere lezers worden. Lees het artikel
The effect of three interactive reading approaches on language ability: An exploratory study in early childhood education (2019)
Wilt, F. van der, Boerma, I., Oers, B. van, & Veen, C. van der (European Early Childhood Education Research Journal 27, 566-580)
Onderzoek naar de effecten van drie verschillende manieren van interactief voorlezen op de taalontwikkeling. Lees het artikel
Welke taalactiviteiten hebben een bewezen effect op de taalontwikkeling van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? (2020)
Wilt, F. van der & Hoeven, J. van der (KR. 924, Den Haag: Kennisrotonde)
In Kennisrotonde geven experts in een kort artikel antwoord op vragen uit de praktijk met een link naar een uitgebreider rapport. Lees het artikel