Wat draagt verder bij aan een rijke leesomgeving?

De leerkracht en de inrichting stimuleren de leesinteresse

Naast de boekencollecties zijn er andere middelen om het voorlezen, de interesse in lezen en het verhaalbegrip te ondersteunen. Voorbeelden zijn: gescande illustraties voor op het digibord, een Kamishibai (vertelkastje) met vertelplaten, verkleedkleren, een verteltafel met knuffels (verhaalfiguren uit boeken) en voorwerpen die horen bij bepaalde boeken.

Kind bekijkt instructiefilmpje op laptop met koptelefoon.

Verder straalt het hele lokaal het belang van lezen uit: door boekposters, gedichtenposters, door de hoeken, kasten en stoelen van kinderen etc. te voorzien van een naamkaart/label. Geef ook de eigen schrijfproducten van kinderen een plaats in de klas.

Tot slot: als leerkracht ben je zelf de grootste promotor voor lezen. Als je jouw enthousiasme voor boeken en verhalen kunt delen met kleuters, is er een wereld gewonnen.

Group Tip
Een theatervoorstelling op grond van een boek of een bezoek van een auteur of illustrator werkt enorm stimulerend. De Schrijverscentrale kan bij een bezoek van een auteur of illustrator adviseren en bemiddelen.
Group Tip
Bij De Nationale Voorleesdagen verschijnt ieder jaar een mini-editie van het Prentenboek van het Jaar en een vingerpoppetje/knuffel. Heel geschikt voor de boekenhoek en de verteltafel.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl