Geletterdheid in de kleutergroep
De ontwikkeling van geletterdheid begint op heel jonge leeftijd met de mondelinge taalvaardigheid. In de kleutergroep help je leerlingen verder door binnen een taalrijke leeromgeving te zorgen voor betekenisvolle interactie, voorlezen uit mooie, boeiende (prenten)boeken en het spelenderwijs voorbereiden op lezen en schrijven.Hier vind je de uitgangspunten van effectief leesonderwijs, opgesteld op basis van wetenschappelijke bronnen.
Mondelinge taalvaardigheid als basis voor geletterdheid
De ontwikkeling van mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid zijn nauw met elkaar verweven. Hoe stimuleer je de mondelinge taalvaardigheid?
In samenhang werken aan de doelen voor beginnende geletterdheid
Je werkt in de kleutergroep aan kennis en vaardigheden die horen bij beginnende geletterdheid. Aan welke doelen werk je en waarom is samenhang zo belangrijk?
Werken met rijke thema’s en (prenten)boeken
Een ideaal hulpmiddel om te werken aan woordenschat, kennis en verhaalbegrip zijn (prenten)boeken. Hoe pak je dit aan binnen een rijk thema en hoe haal je het meest uit je voorleessessies?
Betekenisvol werken aan voorbereidend lezen en schrijven
Kleuters oriënteren zich op lezen en schrijven. Hoe help je ze de functie van geschreven taal te ontdekken? En, hoe werk je aan letterkennis en klankbewustzijn?
Zorgen voor een rijke, motiverende leesomgeving
Een rijke, uitdagende leesomgeving benadrukt het belang van lezen en motiveert tot lezen. Wat bied je aan in de leeshoek en welke leesmaterialen kun je zelf gebruiken om voor te lezen?
Differentiëren
Kleuters verschillen in hun talige kennis en vaardigheden. Het tijdig signaleren van deze verschillen is belangrijk. Hoe doe je dat en hoe kun je leerlingen op maat stimuleren in hun ontwikkeling?