Kinderboeken leren kennen
‘Lezers maken lezers’, aldus de bekende auteur en leesbevorderaar Aidan Chambers. Leerkrachten die zelf (kinder)boeken lezen en hun leerlingen enthousiasmeren voor boeken hebben een wereld gewonnen. Tijd voor (voor)lezen, praten over boeken, boekpromotie en begeleiding bij boekkeuze zijn naast een rijke leesomgeving dé ingrediënten voor leesbevordering.Hier vind je de uitgangspunten van effectief leesonderwijs, opgesteld op basis van wetenschappelijke bronnen.
Voorlezen
Een bevlogen voorlezer wakkert bij leerlingen enthousiasme voor lezen aan. Hoe pak je dat aan als leerkracht? En welke boeken zijn geschikt om voor te lezen?
Praten over boeken
Samen praten over (voor)gelezen teksten is even belangrijk als (voor)lezen zelf. Hoe geef je leerlingen de kans een tekst beter te begrijpen en meer te waarderen?
Hulp bij boekkeuze en ontwikkelen leesvoorkeur
Met kennis van het leesaanbod kun je leerlingen op maat adviseren. Hoe geef je leerlingen de kans hun leesvoorkeuren te ontdekken?
Vrij lezen
Regelmatig op een vaste tijd minstens twintig minuten vrij lezen geeft leerlingen de ruimte voor hun plezier te lezen en leeskilometers te maken. Hoe haal je het meest uit deze leestijd?
Een positieve leescultuur op school
Een positieve leescultuur betekent dat de hele school uitstraalt dat lezen belangrijk en leuk is. Hoe word je zo’n leesschool?