Hoe organiseer je individuele leesgesprekken?
Leesgesprekken door de leerkracht
Leesgesprekken zijn gesprekken die je vanaf groep 4 individueel met leerlingen voert. Ze zijn bedoeld om de leesontwikkeling te evalueren en te stimuleren. Ook geven ze input voor de afstemming van je leesonderwijs op de ontwikkeling van leerlingen.
In het leesgesprek bespreek je verschillende aspecten van de ‘leesidentiteit’ van een leerling. Denk daarbij aan vloeiend lezen, tekstbegrip, leesmotivatie, leesvoorkeuren, leesgedrag en de leesgewoontes. Leerlingen kunnen vertellen over hun eigen leeservaringen op school en thuis en krijgen feedback op hun leesontwikkeling. Om het gesprek te faciliteren staat een boekentafel klaar met verschillende soorten leesmateriaal. Je kunt leerlingen vragen daaruit leesmateriaal te kiezen dat ze interessant vinden, als aanleiding om verder te praten over hun leesvoorkeuren.
Leesgesprekken door de leesconsulent
Een leesconsulent van de Bibliotheek voert een leesgesprek vanuit zijn of haar kennis van het leesaanbod. Het gesprek is bedoeld om leerlingen leesmateriaal aan te reiken dat past bij hun leeservaringen en voorkeuren. De leesconsulent koppelt de bevindingen uit de leesgesprekken terug aan de leerkracht.
Help het ‘beslissende’ boek te vinden
Voor iedereen is er een boek dat boeit. Vooral aarzelende lezers hebben hulp nodig om dat te vinden. Ze hebben extra belang bij leesgesprekken en hulp bij hun boekkeuze in de schoolbibliotheek. Ze kunnen leeskilometers maken wanneer je ze helpt leesvoer te vinden dat bij hen past, bijvoorbeeld over een onderwerp dat ze interesseert en waar ze al wat over weten.
In een gesprek stel je deze aarzelende lezers vragen over hun interesses, vrijetijdsbesteding én leeservaringen: Wat doen ze graag? Waar houden ze van? Wat vinden ze van lezen? Wat hebben ze gelezen? Wat is aan hen voorgelezen? Wat vonden ze daarvan? Hebben ze iets gelezen dat ze echt leuk vonden? Zo kun je leerlingen helpen ontdekken wat ze wel graag lezen.