Wat bepaalt de leescultuur op school?
De school is een echte leesschool
De leescultuur op school weerspiegelt zich in een doordacht leesbeleid, ingeroosterde (voor)leesactiviteiten, een gevarieerde boekencollectie en het betrekken van ouders bij lezen thuis. Ook in de aankleding van het schoolgebouw en de klassen is direct merkbaar dat lezen hoog in het vaandel staat. Zo hangen er posters van boekomslagen en affiches van leescampagnes (zoals De Nationale Voorleesdagen, De Nationale Voorleeswedstrijd en de Kinderjury) en zijn er veel leesplekken ingericht.
Een positieve leescultuur is ook af te meten aan de kennis en houding van het team over boeken en lezen: leerkrachten weten hoe effectief leesonderwijs eruit ziet, hebben oog voor het stimuleren van de leesmotivatie en zijn een belangrijk rolmodel voor leerlingen.
De leescirkel van Chambers
De leescirkel van Chambers geeft weer hoe je als professional (de helpende volwassene) de spil bent in het organiseren van een sfeer en cultuur op school waarin leerlingen graag en veel lezen. De leescirkel ziet er als volgt uit:
Kort gezegd betekent deze leescirkel dat je als team – al dan niet samen met de Bibliotheek – zorgt voor een toegankelijk, aantrekkelijk aanbod van leesmaterialen, dat je regelmatig voorleest en zorgt voor (vrij)leestijd. Daarnaast plan je tijd in voor boekpromotie en het (gezamenlijk) verwerken van teksten of boeken, ook als onderdeel van een effectieve leesdidactiek.
Hoe kun je als leerkracht een rolmodel zijn?
Als leerkracht schep je de voorwaarden voor een leescultuur. Maar minstens zo belangrijk is dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Je deelt je eigen leeservaringen en leesvoorkeuren met leerlingen en bent oprecht geïnteresseerd in hun ontwikkeling tot lezer.
Je bent een rolmodel en hebt – net als leerlingen – wellicht ook soms moeite met het kiezen van een leuk boek. Je kunt ze verder helpen door te vertellen hoe je zelf op zoek gaat naar een passend boek. Een leerkracht die zegt of uitstraalt niet van lezen te houden, is geen goed voorbeeld voor leerlingen die midden in hun leesontwikkeling zitten.