Wat is de functie van een leeslogboek?

Het enthousiasme van leerlingen voor een gelezen boek verdwijnt vaak als sneeuw voor de zon als zij een uitgebreid boekverslag moeten schrijven. Een eenvoudig leeslogboek volstaat. Hierin noteert een leerling de titel en auteur/illustrator van thuis en op school (voor)gelezen boeken plus een korte waardering in woorden (‘mooi’, ‘heel spannend’ ‘saai’) of een cijfer.

Voor jou als leerkracht vormt het leeslogboek een mooie informatiebron van wat en hoeveel leerlingen gelezen hebben. Aan het einde van het schooljaar kun je eventueel een top 3 van meest gelezen boeken opstellen en met je klas bespreken. Een leeslogboek in het basisonderwijs kan voor leerlingen een leuk bewaardocument zijn en een vervolg krijgen in het leesdossier in het voortgezet onderwijs.

Kind maakt leeslogboek aan tafel

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl