Onderzoek

De Leesmonitor: voorlezen
Stichting Lezen
De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. In dit artikel staat meer informatie over de effecten van voorlezen op de taal- en leesontwikkeling van kinderen. Lees het artikel
De Leesmonitor: vrij lezen
Stichting Lezen
De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. In dit artikel staat meer informatie over de effecten van vrij lezen op de taal- en leesontwikkeling van kinderen. Lees het artikel
De Leesmonitor: lezen in de zomervakantie
Stichting Lezen
De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. In dit artikel staat meer informatie over het belang van vrij lezen tijdens de zomervakantie en de effecten van zomerlezen-programma’s. Lees het artikel
Dichter bij de schrijver, dichter bij de lezer (2018)
Bos, L., Damstra, G., Kieft, M., Notten, N., & Wijs, F. de (Amsterdam: Stichting Lezen / De Schrijverscentrale)
Publicatie over de opbrengsten van een schrijversbezoek in de klas. Download
Maar als je erover nadenkt… Een jaar literatuuronderwijs in groepen 7 en 8 van de basisschool (2016)
Cornelissen, G. (Delft: Eburon)
Proefschrift over het werken aan literaire competentie door het voeren van (boek)gesprekken in groep 7 en 8. Download
The Power of Reading. Insights from the Research (2004)
Krashen, S. (Westport: Libraries Unlimited / Portsmouth: Heinemann)
Publicatie over de opbrengsten van onder meer vrij lezen en een rijke leesomgeving. Download
Prentenboeken lezen als literatuur. Een structuralistische benadering van het concept ‘literaire competentie’ voor kleuters (2010)
Pol, C. van der (Delft: Eburon / Amsterdam: Stichting Lezen) 
Proefschrift over het voeren van literaire gesprekken met kleuters naar aanleiding van prentenboeken. Download
Verrijkt vrij lezen: een meta-analyse van de effecten van toevoegingen aan vrij lezen (2022)
Merke, S., Ganushchak, L, & Steensel, R. van (Amsterdam: Stichting Lezen)
Publicatie die de effecten van toevoegingen aan vrij leesprogramma’s – zoals afbakening van het boekenaanbod – beschrijft. Download
Lezen stimuleren via vrij lezen, boekgesprekken en appberichten (2019)
Sande, L. van der, Wildeman, I., Bus, A., & Steensel, R. van (Delft: Eburon / Amsterdam: Stichting Lezen)
Deze publicatie beschrijft vier studies die zijn uitgevoerd in het kader van een evaluatie van het programma de Bibliotheek op school in het basisonderwijs en vmbo. Download



Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl