De leesontwikkeling monitoren en evalueren
Om van leerlingen steeds betere lezers te maken is het nodig goed zicht te krijgen op de leesontwikkeling van leerlingen. Monitor en evalueer de leesontwikkeling dus gericht en benut de verzamelde gegevens om je onderwijs en leesomgeving af te stemmen op wat jouw leerlingen nodig hebben.Hier vind je de uitgangspunten van effectief leesonderwijs, opgesteld op basis van wetenschappelijke bronnen.
Het volgen van de leesontwikkeling
Bij het monitoren en evalueren staan de volgende vragen centraal: welke informatie over het leesproces en de leesontwikkeling wil ik verzamelen en met welk doel? En hoe verzamel ik die informatie?
Geletterdheid bij kleuters
In de kleutergroepen bereid je leerlingen voor op het leren lezen in groep 3. Hoe monitor en registreer je de geletterdheidsontwikkeling in groep 1 en 2?
Vloeiend lezen
Een technisch goede lezer leest vloeiend: correct, voldoende vlot, met expressie en met begrip. Hoe kom je te weten of leerlingen dit voldoende beheersen?
Tekstbegrip
Lezen met begrip is een complex proces dat veel vaardigheden omvat. Hoe volg je de ontwikkeling in alle aspecten van tekstbegrip?
Woordenschat
Een rijke woordenschat helpt leerlingen bij het begrijpen van teksten. Wat zijn manieren om hun woordenschatontwikkeling te volgen?
Leesidentiteit: de leerling als lezer
De leesidentiteit omvat onder meer de motivatie om te lezen, (lees)voorkeuren, leesgedrag, de taal-/leesomgeving thuis én de visie van de leerling zelf op de eigen leesvaardigheid. Hoe krijg je hier zicht op?