De leesontwikkeling monitoren en evalueren

Om van leerlingen steeds betere lezers te maken is het nodig goed zicht te krijgen op de leesontwikkeling van leerlingen. Monitor en evalueer de leesontwikkeling dus gericht en benut de verzamelde gegevens om je onderwijs en leesomgeving af te stemmen op wat jouw leerlingen nodig hebben.
Hier vind je de uitgangspunten van effectief leesonderwijs, opgesteld op basis van wetenschappelijke bronnen.
Het volgen van de leesontwikkeling
Bij het monitoren en evalueren staan de volgende vragen centraal: welke informatie over het leesproces en de leesontwikkeling wil ik verzamelen en met welk doel? En hoe verzamel ik die informatie?  
Fill 81316
Geletterdheid bij kleuters
In de kleutergroepen bereid je leerlingen voor op het leren lezen in groep 3. Hoe monitor en registreer je de geletterdheidsontwikkeling in groep 1 en 2?
Fill 81316
Fill 81316
Leesidentiteit: de leerling als lezer
De leesidentiteit omvat onder meer de motivatie om te lezen, (lees)voorkeuren, leesgedrag, de taal-/leesomgeving thuis én de visie van de leerling zelf op de eigen leesvaardigheid. Hoe krijg je hier zicht op?
Fill 81316

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl