Hoe ga je om met het inzetten van toetsen?
Kritisch omgaan met formele toetsen
Het kan zinvol zijn om via formele toetsing voor de hele klas na te gaan waar leerlingen staan met vloeiend lezen. Op basis van zo’n nulmeting kies je vervolgens een passende vorm voor je leesonderwijs: voor de hele klas, een aantal leerlingen of een individuele leerling. Op andere momenten kijk je juist alleen naar groepjes leerlingen of individuele leerlingen, afhankelijk van de vraag welke informatie je nodig hebt.
Beperkte waarde DMT
Het is de vraag of je in de bovenbouw de DMT nog bij alle leerlingen moet afnemen. Ook bij leerlingen met een dyslexieverklaring hoef je je niet verplicht te voelen om dit te doen. Voor die leerlingen is al bewezen dat ze onvoldoende scoren op het lezen van woorden. De keuze is aan jou: de Inspectie verplicht je daartoe niet. De DMT meet het leestempo op woordniveau: een gemakkelijk toetsbaar, maar ook klein aspect van de hele leesontwikkeling. Interpreteer daarom een onvoldoende score op de DMT met grote voorzichtigheid. Gebruik de toets om een eventueel risico te inventariseren en neem altijd andere gegevens mee in je conclusies, zoals AVI-scores én je eigen observaties van leesmotivatie en leesgedrag.
- De blog Redzaamheidslezen: implementaties en implicaties van Luc de Koning.
- De blog Kritisch omgaan met de DMT van Anneke Smits en Erna van Koeven.
- Het boek Technisch lezen in een doorlopende lijn van Marita Eskes.