Met welke activiteiten krijg je de leerling als lezer in beeld?

Gericht informatie verzamelen

Uitgangspunt is altijd: bedenk welke informatie je nodig hebt om kennis te krijgen over de leesidentiteit van je leerlingen. Wat wil je weten om jouw beeld compleet te krijgen?

Observeren

De eerste informatie verzamel je door goed naar je leerlingen te kijken tijdens en rondom het lezen. In een logboek kun je opvallende zaken uit observaties en gesprekken noteren. Zo hoeft dit niet onnodig veel tijd te kosten en krijg je toch goed inzicht in het leesgedrag van de leerling.

Kindertekening met tekst geïnspireerd op een boek

Gesprekken

Via gesprekken krijg je zicht op het leesgedrag, de leesvoorkeuren en de interesses van leerlingen. Dat kunnen gesprekjes zijn gedurende de schooldag, maar ook geplande leesgesprekken. Leesgesprekken voer je met individuele of kleine groepjes leerlingen. Je kunt zachtjes een gesprekje voeren tijdens het stillezen, maar je kunt ook af en toe een meer uitgebreid leesgesprek voeren. Een mooie manier om dit te doen is een gesprek bij een boekentafel met boeken van verschillende genres. Dit geeft je veel inzicht in hoe leerlingen boeken kiezen, hoe ze boeken lezen en waar hun leesvoorkeur ligt. Je kunt vervolgens samen met hen bespreken wat zij nodig hebben om met plezier te lezen.

Group Tip
Wil je meer weten over hoe je deze leesgesprekken kunt voeren? Kijk dan op de website van SLO.

Vragenlijsten

Je kunt ook informatie verzamelen door leerlingen een gestandaardiseerde of zelfgemaakte vragenlijst af te nemen. Voorbeelden zijn: de leesinteresselijst uit het boek Grip op leesbegrip van Karin van de Mortel & Mariët Förrer (2013), de interesselijst van Layne of De Monitor van de Bibliotheek op school. Dit laatste is een digitaal instrument voor scholen en bibliotheken, met voor deelnemers aan de Bibliotheek op school extra mogelijkheden.

Registreren

Ook door bij te houden welke boeken leerlingen gelezen hebben kun je inzicht krijgen in de leesidentiteit van leerlingen. Ze kunnen hier zelf actief aan bijdragen, bijvoorbeeld door in een logboekje gelezen titels met een mening daarover op te schrijven. Als jouw school werkt met de Bibliotheek op school kun je informatie over gelezen boeken ook uit het uitleensysteem halen.

Group Tip
Maak voor het registreren bijvoorbeeld gebruik van het overzicht van de Kinderboekenjuf.
Group Tip
Op het werkblad mijn boekenkast  kunnen leerlingen wanneer ze een boek uit hebben, een boek inkleuren.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl