Met welke formele activiteiten krijg je zicht op geletterdheid?
Zelf observatie- en peilingsinstrumenten kiezen
In veel kindvolgsystemen is het onderdeel taal, en specifiek lezen (ontluikende en beginnende geletterdheid) opgenomen. Welk systeem je kiest, mag je als school zelf bepalen. Het hoeven geen gestandaardiseerde en goedgekeurde instrumenten te zijn. Een observatie-instrument geschikt voor groep 1 en 2 voldoet.
De observatie- en peilingsinstrumenten uit jullie kindvolgsysteem helpen je om verantwoorde keuzes te maken voor je vervolgstappen. Je kiest daarbij voor een rijk aanbod. Je differentieert in het tempo waarin leerlingen deze doelen moeten behalen en werkt aan de ‘succescriteria’ van individuele leerlingen. Zo kom je tegemoet aan zowel de behoeften van leerlingen met minder taalbagage als van die met een ontwikkelingsvoorsprong.
SLO maakte een handig overzicht van observatie-instrumenten. .
In het boek Technisch Lezen in een doorlopende lijn (Eskes, 2020, blz. 71). staat een overzicht met observatie- en toetsmogelijkheden voor kleuters.
Aanvullende informatie vind je in het boek Vloeiend van groep 2 naar groep 3 (Bouwman & Bakker, 2021).