Van theorie naar praktijk

Boeken en rapporten

Feedback in de klas: verborgen leerkansen (2021)
Vanhoof, S. & Speltincx, G. (Leuven: LannooCampus)
Dit boek bespreekt hoe feedback alleen effectief is wanneer de focus ligt op het leren van de leerling. Onderbouwd vanuit wetenschappelijk onderzoek en praktijkgericht door de koppeling aan inzichten en werkvormen.
Technisch lezen in een doorlopende lijn. Een praktisch handboek voor de basisschool (2020)
Eskes, M. (Huizen: Uitgeverij Pica)
Dit boek beschrijft waarom leren lezen van belang is, hoe het proces van technisch lezen verloopt en hoe leerkrachten aan dit proces vorm kunnen geven in de klas.
Volop Taal. Didactiek Nederlands voor de lagere school (2020)
Schiepers, M & Schutjes E. (Gent: OWL Press)
Handboek taaldidactiek waarin wetenschappelijke inzichten over taalkrachtig onderwijs vertaald worden in de praktijk aan de hand van zeven didactische principes. Met hoofdstuk ‘Breed evalueren‘ over de evaluatie van taalvaardigheid.
Vloeiend van groep 2 naar 3. Een praktische leidraad voor effectief onderwijs in de onderbouw (2019)
Bouwman, A. & Bakker, M. (Huizen: Uitgeverij Pica)
Dit boek gaat over de veelbesproken overgang van groep 2 naar groep 3. Naast informatie over de organisatievormen, wordt ook uitgebreid ingegaan op het monitoren van de ontwikkeling van taal/lezen.
Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie (2016)
Clarke, S. (Den Haag: Uitgeverij Bazalt i.s.m. HCO en RPCZ)
Dit boek laat met voorbeelden en online video’s zien hoe je formatief evalueren concreet in de praktijk brengt.
Grip op leesbegrip. Toetsen en evalueren van begrijpend luisteren en begrijpend lezen (2013)
Mortel, K. van de & Förrer, M. (Amersfoort: CPS)
Handboek voor leerkrachten van groep 1 tot en met 8 over het toetsen en evalueren van begrijpend luisteren en begrijpend lezen.
Door een hoepeltje springen voor de eindtoets? (2022)
Bootsma, M. & Naaijkens, E. (Didactief, online artikel)
Het leesonderwijs op de Alan Turingschool is evidence informed. Toch bleven de resultaten op de eindtoets achter. In dit artikel lees je hun antwoord op de vraag: Meet de eindtoets op het gebied van leesvaardigheid de referentieniveaus taal wel voldoende? Lees het artikel
Red de taal van de toetsenmaker! (2022)
Heij, K. (wij-leren.nl, online artikel)
Artikel waarin gepleit wordt om toetsinhouden minder leidend te laten zijn bij het geven van taal- en leesonderwijs. Lees het artikel
Begrijpend lezen: afstemmen op behoefte (2020)
Grosman, G. (JSW, online artikel)
Met een diagnostisch gesprek krijg je inzicht in de denkwijze en aanpak van leerlingen en kun je later in de les de juiste feedback geven. Je hebt toegang tot het artikel met een JSW-abonnement. Lees het artikel
Voorleesfilm motiveert leerling en ouder bij leren lezen (2020)
Leraar24.nl
Artikel en video over leerkracht Fedor Baarslag. Hij maakt elke maand een voorleesfilm van zijn leerlingen. Zo ontstaat er een reeks waaruit de groei in leesvaardigheid zichtbaar wordt voor de leerling en zijn ouders en leerkrachten. Lees het artikel
Leestoetsen en hun betekenis voor het onderwijs. Betekenis en inzet van de AVI-toetsen (2019)
Smits, A. & Koeven, E. van (MeerTaal 7(2), blz. 28-31)
Artikel over hoe je de AVI-toets zinvol kunt inzetten. Het artikel is toegankelijk met een abonnement op meer taal. Lees het artikel
Leestoetsen en hun betekenis voor het onderwijs. Betekenis en het gebruik van de DMT (2019)
Smits, A. & Koeven, E. van (MeerTaal 7(1), blz. 10-12)
Artikel over hoe je de DMT-toets zinvol kunt inzetten. Dit artikel is ook verschenen als blog op Geletterdheid & Schoolsucces. Lees het artikel
Formatief evalueren met leesgesprekken (2016)
Prenger, J. & Havinga, D. (Tijdschrift Taal, 7(10), blz. 35-39)
Artikel over het volgen van de leesontwikkeling van leerlingen door middel van leesgesprekken. Lees het artikel
Formatief evalueren in het primair onderwijs: werken aan groei (2019)
Noteboom, A., Silfhout, G. van, & Tammes, A.-C. (Enschede: SLO)
Wat houdt formatief evalueren precies in en hoe kun je het inpassen in het onderwijs? Met illustraties van voorbeelden uit de praktijk. Download
Lezen met begrip
UCLL
Website met informatie en documentatie rond begrijpend lezen; ook over het evalueren van begrijpend lezen. Op de site vind je een kijkwijzer voor leestoetsen en een kijkwijzer om begrijpend lezen te observeren. Bekijk de website
Lezen en laten lezen
KU Leuven
Vlaamse website over begrijpend lezen met fiches met concrete tools, tips en tricks. Met het ‘Fiche klas screenen’ kun je de lezerskenmerken en interesses van je leerlingen in kaart brengen. Bekijk de website
Formatieve leesgesprekken
SLO
Webpagina met informatie over het houden van leesgesprekken in de klas. Bekijk de website
Formatief evalueren
SLO
Op de website van SLO vind je een speciale pagina waarop je meer kunt lezen over wat formatief evalueren inhoudt. Bekijk de website
Toetsen klaar? Starten maar! (2021)
Lammers, B. (onderwijsadviseurs.com)
In deze blog lees je een overzicht van factoren die helpen om een goed beeld te krijgen van de leesvaardigheid van jouw leerlingen. Lees het blog

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl