Waar let je op bij het monitoren van vloeiend lezen?
Letten op expressie en begrip
Een vloeiende lezer leest correct, vlot, met expressie en begrip. Je krijgt een goed beeld van de vloeiende leesvaardigheid van leerlingen door naar hen te luisteren tijdens het hardop lezen. Dat kan individueel, in kleine groepjes en klassikaal. Let op fouten en aarzelingen en stel vragen over het begrip van de tekst.
In de veel gebruikte landelijk genormeerde leestoetsen is vooral aandacht voor het vlot en correct lezen. Dat kan jou en je leerlingen de indruk geven dat goed lezen gaat om snel en met zo weinig mogelijk fouten lezen. Dit ‘racelezen’ zegt niet zoveel. Buiten het feit dat de spanning van het toetsmoment kan leiden tot onderpresteren, is het met expressie kunnen lezen zeker zo belangrijk als het snel kunnen lezen. Bij het monitoren hiervan let je erop of de leerling rekening houdt met interpunctie, hapjes lucht neemt, woorden beklemtoont en met de juiste intonatie leest. Een leerling die met expressie leest, begrijpt de tekst waarschijnlijk beter.