Waar moet je op letten bij het monitoren in de kleutergroep?

Breed beeld van taalvaardigheden

In de kleuterklassen volg en monitor je de hele ontwikkeling van kleuters. Wat betreft de ontwikkeling van geletterdheid let je op: (voor)leesplezier, woordenschat, mondelinge taalvaardigheid, taal- en verhaalbegrip, fonologisch bewustzijn, fonemisch bewustzijn en letterkennis. Dit zijn voorspellers voor het latere tekstbegrip.

Kinderen houden prentenboek vast en laten deze aan elkaar zien

Formele (schoolse) toetsen waren al langere tijd niet meer verplicht voor kleuters maar zijn vanaf augustus 2023 ook uit het leerlingvolgsysteem gehaald. Kleuters ontwikkelen zich spelenderwijs en in sprongen, zo stelt het ministerie van OCW. Een toets met een opgavenboekje, pen en papier in de schoolbanken doet daar geen recht aan. De toetsen zijn te veel een momentopname en geven een vertekend beeld van de ontwikkeling van kleuters, aldus het ministerie.

Informatie over de taal- en leesontwikkeling verzamel je dus vooral door kleuters te observeren tijdens voorleessessies, spel en andere activiteiten. Er zijn diverse observatie-instrumenten voorhanden die, richting geven aan je observaties tijdens deze activiteiten en waarop je je bevindingen kunt noteren. De verzamelde gegevens bewaar je in het leerlingvolgsysteem.

Group Tip
Lees meer over het afschaffen van schoolse toetsen voor kleuters op de website van de Rijksoverheid.
Group Tip
Bekijk een voorbeeld van een observatie-instrument  gericht op de geletterdheidsontwikkeling van kleuters op de website van Dyslexie Centraal.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl