Waarom langer werken aan een rijk thema?
Leerlingen leren en onthouden meer
Bij voorkeur werk je minstens zes weken aan een centraal, rijk thema. Zo stimuleer je de (lees)motivatie, kennisopbouw en woordenschat meer dan door veel onderwerpen in relatief korte tijd aan bod te laten komen (zoals in veel lesmethodes of bij thematisch werken in de kleutergroepen het geval is). Dit laatste blijkt te fragmentarisch, waardoor leerlingen onvoldoende leren en onthouden. Door langere tijd aan een thema te werken krijgen ze de kans om een rijk mentaal netwerk op te bouwen, waarbij ze nieuwe informatie gemakkelijker aan al opgedane kennis kunnen koppelen.
Een cyclische benadering waarbij leerlingen gedurende hun basisschooltijd thema’s herhaald krijgen aangeboden, zorgt eveneens voor het beter beklijven van kennis.
Betekenisvol, uitdagend en motiverend
Langer werken aan een centraal thema geeft je de tijd om dit uit te diepen en vanuit verschillende vakgebieden en perspectieven te belichten. Hoe meer leerlingen weten over een onderwerp, hoe gemakkelijker ze teksten gaan begrijpen en nieuwe kennis kunnen opdoen. Je kunt ten minste twee goede kinderboeken voorlezen over het thema en steeds complexere en uitdagendere zakelijke teksten gebruiken en met elkaar vergelijken.
Een centraal thema geeft de (lees)lessen een betekenisvolle context en maakt het voor leerlingen duidelijker waarom ze bepaalde teksten lezen: om nieuwe kennis op te doen over het thema en antwoorden te vinden op hun vragen. Hoe meer ze over een onderwerp te weten komen, hoe interessanter het voor hen wordt om door te lezen. Doordat lezen een duidelijk doel dient, neemt ook de intrinsieke leesmotivatie toe.
Stimulans voor de taal- en kennisontwikkeling
Door te werken met verschillende (soorten) teksten en kinderboeken over hetzelfde thema te lezen of beluisteren, komen leerlingen dezelfde woorden en begrippen vaker tegen. Door deze herhaling, in verschillende contexten en vanuit verschillende perspectieven, slaan ze de woorden op in hun langetermijngeheugen en leren ze de diepere betekenis ervan kennen. Dat geldt ook voor leerlingen met een beperktere woordkennis vanwege bijvoorbeeld taalproblemen of een taalachterstand (in het Nederlands).
Kortom, door langer te werken aan een rijk thema met dito teksten en kinderboeken met een verhalende rijke taal, stimuleer je bij alle leerlingen een duurzame woordenschat en goede taal- en kennisontwikkeling.