Onderzoek
Motivating reading comprehension: Concept-oriented reading instruction (2004)
Guthrie, J. T., Wigfield, A. E., & Perencevich, K. C. (red.) (Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum)
Boek over de CORI-aanpak in Amerikaanse context door de ontwikkelaar van de aanpak.
Why knowledges matters: rescuing our children from failed educational theories (2016)
Hirsch, E.D. (Cambridge, Massachusetts: Harvard Education Press)
Standaardwerk over het belang van het integreren van kennisontwikkeling en leesvaardigheid. Lees het artikel
De vele kanten van leesbegrip (2019)
Houtveen, T., Steensel, R. van, & de la Rie, S. (Rotterdam: Erasmus Universiteit)
Deze literatuurstudie in opdracht van NRWO en de Inspectie van het Onderwijs biedt een overzicht van wat uit onderzoek bekend is over effectief leesonderwijs, o.a. langere tijd lezen over hetzelfde thema aan de hand van rijke teksten. Download
De vele kanten van leesbegrip; Verslag van een literatuurstudie naar kernelementen van effectief onderwijs in begrijpend lezen (2020)
Houtveen, T. en Steensel, R. van (Levende Talen Tijdschrift)
Een artikel over de literatuurstudie uit 2019 die overzicht biedt over wat eruit onderzoek bekend is over effectief leesonderwijs, o.a. langere tijd lezen over hetzelfde thema aan de hand van rijke teksten. Lees het artikel