Samenwerking binnen en buiten school

‘It takes a village to raise a child’ Dit Afrikaanse gezegde maakt duidelijk dat de hele gemeenschap zorgt voor de opvoeding van een kind. Om kinderen op te laten groeien tot lezers heb je dan ook leespartners binnen en buiten de school nodig, zoals het schoolteam, de ouders, bibliotheken en auteurs en illustratoren.
Hier vind je de uitgangspunten van effectief leesonderwijs, opgesteld op basis van wetenschappelijke bronnen.
Samenwerking binnen het schoolteam
Om het leesonderwijs op school te verbeteren werk je nauw samen binnen een sterk schoolteam. Hoe zorg je dat ieders deskundigheid tot zijn recht komt? En, hoe verdeel je de taken?
Fill 81316
Samenwerking met ouders
Waarom is het belangrijk dat ouders thuis bijdragen aan de leesopvoeding van hun kinderen? En hoe kun je als leerkracht hen daarbij ondersteunen?
Fill 81316
Samenwerking met de Bibliotheek en andere culturele instellingen
Om je leesonderwijs een impuls te geven kun je de deskundigheid van externe partijen benutten. Wat levert samenwerking met de Bibliotheek op? En hoe kunnen cultuur- en leesonderwijs elkaar versterken?
Fill 81316
Samenwerking met auteurs en illustratoren
Een schrijversbezoek draagt bij aan de leesmotivatie, het leesplezier en de leesfrequentie van leerlingen. Waarom werkt zo’n bezoek leesbevorderend? En met behulp van welke organisaties kun je als school schrijversbezoeken organiseren?
Fill 81316

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl