Onderzoek

Ouders betrekken bij lezen. Over het hoe en waarom van het betrekken van ouders bij de leesopvoeding thuis (2014)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
Deze notitie voor scholen en andere intermediairs geeft achtergrondinformatie over de vormen van ouderbetrokkenheid die daadwerkelijk kunnen bijdragen aan de leesontwikkeling van kinderen. Download
Leesbevordering in gezinnen met weinig leescultuur. Over het hoe en waarom van het betrekken van laagopgeleide en laaggeletterde ouders bij de leesopvoeding (2017)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
Dit rapport geeft een beeld van het leesklimaat thuis en van de potentie van leesbevorderings-interventies in gezinnen waar een stimulerende leesopvoeding niet vanzelfsprekend is. Download
Over ouders en leesopvoeding (2012)
Notten, N. (Stichting Lezen Reeks 21, Utrecht: Eburon)
Overzicht van de belangrijkste resultaten uit een proefschrift gericht op de leesopvoeding die ouders aan hun kinderen bieden en de invloed hiervan op het schoolsucces en culturele competenties. Download
Stimulering van geletterdheid met ouder-kindprogramma’s voor kinderen in achterstandssituaties. Een meta-analyse van effecten en werkzame elementen (2019)
Steensel, R. van, Frikat-Wevers, S, Bramer, W., & Arends, L. (Amsterdam: Stichting Lezen)
Overzicht van beschikbare kennis uit een meta-analyse over de effectiviteit en werkzame elementen van family literacy-programma’s op de leesvaardigheid van kinderen. Download
Voorlezen in verschillende gezinssamenstellingen (2021)
Notten, N., & Cobussen, M. (Amsterdam: Stichting Lezen)
Rapport over voorleesroutines en -motivatie in gezinnen met verschillende samenstellingen. Download
De Leesmonitor – Programma’s en interventies voor geletterdheid en leesbevordering thuis
Stichting Lezen
De website De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. Op deze pagina staat informatie over ouder-kindprogramma’s die taalachterstanden kunnen helpen voorkomen. Lees het artikel
De Leesmonitor – Leesopvoeding en de schoolloopbaan
Stichting Lezen
De website De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. Op deze pagina staat meer informatie over de kenmerken van een positieve leesopvoeding Lees het artikel
De Leesmonitor – De leesopvoeding van 2-12 jarigen
Stichting Lezen
De website De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. Op deze pagina staat meer over de daadwerkelijke invulling van de leesopvoeding. Lees het artikel
De Leesmonitor – Het belang van ouders bij de leesopvoeding
Stichting Lezen
De website De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. Op deze pagina staat meer informatie over de rol van (groot)ouders als leesopvoeder. Lees het artikel
Leesbevordering basisonderwijs 2019. Stand van zaken (2019)
DUO onderwijsonderzoek & advies (Amsterdam: Stichting Lezen)
Dit onderzoeksrapport vergelijkt het leesbevorderingsbeleid van scholen met en zonder de aanpak de Bibliotheek op school. Download
Bibliotheek op school verbetert leesprestaties (2015)
Broekhof, K. (Basisschool Management, 7, 14-18)
Dit artikel vat de resultaten samen van een onderzoek naar de effecten van de aanpak de Bibliotheek op school. Lees het artikel
Onwillige lezers. Onderzoek naar redenen en oplossingen (2016)
Nielen, T., & Bus, A. (Stichting Lezen Reeks 26, Utrecht: Eburon)
In dit onderzoek komt ook de Bibliotheek op school aan bod: deze aanpak zorgt ervoor dat leerlingen meer gaan lezen en leesvaardiger worden. Download
De Leesmonitor – de Bibliotheek op school
Stichting Lezen
De website De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. In dit artikel staat meer informatie over onderzoeken naar de aanpak de Bibliotheek op school. Download
Landelijke analyse Monitor PO 2019 levert gespreksstof (2020)
De Bibliotheek op school
Gespreksonderwerpen voor het voortgangsoverleg met scholen op basis van de resultaten van de landelijke monitor van de Bibliotheek op school. Download
Dichter bij de schrijver, dichter bij lezen. De opbrengsten van schrijversbezoeken in primair en voortgezet onderwijs (2018)
Bos, L., Damstra, G., Kieft, M., Notten, N., & Wijs, F. de (Amsterdam: Stichting Lezen/De Schrijverscentrale)
Onderzoek naar opbrengsten van schrijversbezoeken voor de leesbevordering van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Download
De Leesmonitor – De Schrijverscentrale
Stichting Lezen
De website De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. Op deze pagina staat meer informatie over onderzoeken naar auteursbezoeken via De Schrijverscentrale. Lees het artikel
De Leesmonitor – De Schoolschrijver
Stichting Lezen
De website De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. Op deze pagina staat meer informatie over onderzoeken naar auteursbezoeken via De Schoolschrijver. Lees het artikel

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl