Van theorie naar praktijk

De school als werkplaats, Gereedschapskist voor een sterke kwaliteitscultuur (2022)
Naaijkens, E., & Bootsma, M. (Huizen: Uitgeverij Pica)
Boek over gezamenlijk vakmanschap ontwikkelen en verbeteren binnen het schoolteam.
De doorgaande leeslijn. De leesontwikkeling van 0-20 jaar (2020)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
De doorgaande leeslijn geeft een beschrijving van de leesontwikkeling van kinderen en jongeren en van alle factoren die bepalend zijn voor het opgroeien tot lezer. Download
De schoolleider in verandering (2022)
Wessum, L. van, Ros, A., & Runhaar, P. (Red.) (De Leiderschapsagenda)
Tips voor schoolleiders hoe ze samen met hun team kunnen werken aan goed onderwijs. Download
En wat als we nu weer gewoon gingen lesgeven? Een kwaliteitsaanpak voor scholen (2018)
Naaijkens, E., & Bootsma, M. (Huizen: Uitgeverij Pica)
Boek over het verlagen van de werkdruk binnen de school en ruimte scheppen voor het ontwikkelen van vakmanschap.
Terug naar de basis: de leerkracht centraal. Kwaliteitsaanpak Enigma (2018)
Buitelaar, R. (JSW, 2, 40-43)
Artikel over de kwaliteitsaanpak in het schoolteam. Download
Kwaliteitswaaier: Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen: Samen aan effectief leesonderwijs werken (2024)
Snel, M. (Kennistafel Effectief Leesonderwijs)
Waaier waarin de rollen en taken van de leerkracht, leesdeskundige, schoolleider en schoolbestuurder staan beschreven in het realiseren van effectief leesonderwijs. Download
Leesonderwijs op peil. Aan de slag met onderwijs in begrijpend lezen. (2023)
Dhont, J., & Prenger, J. (Amersfoort: SLO)
Publicatie met werkvormen en tips om als schoolteam met elkaar in gesprek te gaan over en te werken aan effectief (begrijpend) leesonderwijs. Download
Kwestie van lezen, deel 6: Voorlezen stimuleren in meertalige gezinnen
Stichting Lezen
Kwestie van Lezen is een serie folders met achtergronden en praktische tips voor leerkrachten. Download
Kwestie van Lezen, deel 8: Ouders betrekken bij (voor)lezen
Stichting Lezen
Kwestie van Lezen is een serie folders met achtergronden en praktische tips voor leerkrachten. Download
Ouderpartnerschap en lezen. Een stappenplan voor Bibliotheken die werken met BoekStart in de kinderopvang en de Bibliotheek op school (2017)
Actief Ouderschap en Stichting Lezen
Plan voor bibliotheken om samen met scholen ouders te betrekken bij leesbevordering thuis. Download
Materialenbank met informatie over meertalig opvoeden
Meertaligheid.be
Databank met materialen over o.a. meertalig opvoeden voor ouders en de samenwerking tussen ouders en school. Bekijk de website
Pilot DoorleesExpress zorgt voor meer taalplezier bij oudere kinderen (2023)
Cubiss (Lees Lezer Leest! – Bruggenbouwers)
Interview met Charlotte van den Eijnden (Projectleider Voor- en DoorleesExpress bij Huis73 Den Bosch) en Nicole van Gennip (projectleider VVE Surplus) over de DoorleesExpress en het belang van dit programma. Lees het artikel
Meer lezen, beter in taal – po. Effecten van lezen op taalontwikkeling (2021)
Broekhof, K. (Amsterdam: Stichting Lezen)
In deze brochure over de invloed van veel lezen en meer plezier in lezen op de taalontwikkeling en de leesvaardigheid wordt aandacht besteed aan het belang van een structurele samenwerking tussen school en de Bibliotheek. Download
Zin in taal en muziek. Over leren van taal en muziek in samenhang (2020)
Smits, M. & Hogenes, M. (Den Haag/Utrecht: Taalunie/LKCA)
Publicatie over het creëren van samenhang tussen de vakken taal en muziek op de basisschool. Download
Samenbrengen wat er al is (2017)
Heijst, S. van, & Relouw, B. (Cubiss / De Cultuur Loper)
Een publicatie met inspirerende praktijkvoorbeelden over de samenwerking tussen de taal- en cultuurvakken. Download
Cultuur en lezen hand in hand! Verrassende cross-overprojecten in de schijnwerpers (2019)
Matthee, P., & Groof, T. de (Cubiss/Provincie Noord-Brabant)
Deze publicatie biedt veel tips en voorbeelden voor creatieve boekverwerkingsopdrachten. Download
Over de kracht van taal als expressie (2021)
Ros, B. (LKCA)
Een voorbeeld van hoe Friese scholen cultuureducatie met taalonderwijs combineren. Download
De kracht van taal en muziek (2020)
Ros, B. (LKCA)
Artikel over de gedeelde kenmerken van de taal- en muziekontwikkeling van kinderen en hoe je die samenhang in de klas kunt benutten. Download
Van Boekstartbaby tot leesbeest (2019)
Bos, I., Dam, A. van, Langendonk, A., Voortman, L., & Zander, D. van der (red.) (De Bibliotheek op school/Stichting Lezen)
Een magazine vol goede voorbeelden van basisscholen die samenwerken met de Bibliotheek. Download
Boeken en verhalen brengen lessen tot leven (2021)
Cubiss (Lees Lezer Leest! – Kinderen & basisonderwijs)
Artikel over de rol en taken van de leesmediaconsulent van de Bibliotheek. Lees het artikel
Leesbevordering in de praktijk. De auteur als leerbevorderaar (2021)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
In deze brochure wordt overzichtelijk het activiteiten- en programma-aanbod van De Schrijverscentrale en De Schoolschrijver beschreven. Download
Kinderen zien je als een filmster (2020)
Stichting Lezen (Lezen, 2, 16-17)
Artikel over schrijversbezoeken aan scholen waarin schrijvers Abdelkader Benali en Manon Sikkel vertellen hoe een auteur in de klas lezen kan bevorderen. Download
Jacques Vriens: de schrijver, de leraar en de professional (2022)
Cubiss (Lees Lezer Leest! – Leesprofessional nu en straks)
Interview met kinderboekenschrijver Jacques Vriens over het belang van schrijversbezoeken voor het vergroten van de leesmotivatie van kinderen. Lees het artikel

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl