Waarom is een schrijver een unieke leesbevorderaar?

Een auteur of illustrator is een veelzijdige leesbevorderaar

Een kinderboekenschrijver of illustrator kan in de klas verschillende activiteiten ondernemen. Zo kan een auteur vertellen over het schrijverschap en de totstandkoming van zijn of haar boeken. Maar ook voorlezen uit eigen werk of samen met leerlingen een verhaal schrijven of tekenen behoren tot de mogelijkheden.

Docent leest voor

Inzichten die leerlingen opdoen

Door schrijversbezoeken leren leerlingen:

  • Dat er verbinding kan worden gemaakt tussen de boeken en het persoonlijk leven van de schrijver.
  • Hoe een maakproces verloopt, van het eerste idee tot en met de boekpublicatie.
  • Dat je de stijl en ideeën van de schrijver of illustrator kunt herkennen als je meer boeken van hem of haar leest.
  • Welke technieken de schrijver of illustrator gebruikt bij het maken van boeken.
  • Dat mensen over eenzelfde situatie verschillende meningen kunnen hebben. Bijvoorbeeld doordat de bezoekende schrijver de personages en hun perspectieven uit een boek bespreekt.

De invloed van het schrijversbezoek

Een bezoek van een schrijver doet echt iets met leerlingen. Doordat ze de maker ontmoet hebben, gaan deze boeken (nog) meer voor hen leven en gaan ze erna vaker een boek van deze schrijver lezen.

Leerlingen lezen na een ontmoeting met een schrijver of illustrator vaak ook meer van andere auteurs, tonen meer interesse voor lezen en gaan ook andere soorten boeken lezen. Kortom, schrijversbezoeken zijn belangrijk voor het stimuleren van de leesmotivatie en het leesgedrag van leerlingen.

Group Tip
Ook voor kleuters is een schrijversbezoek waardevol. In het artikel Kinderen zien je als filmster (Stichting Lezen, 2020) beschrijft kinderboekenschrijfster Manon Sikkel hoe enthousiast leerkrachten jaren later nog waren over een schrijversbezoek in de kleuterklas.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl