Wat is de Bibliotheek op school?
Meerjarige samenwerking
Binnen de aanpak de Bibliotheek op school gaan basisschool en Bibliotheek een meerjarige samenwerking aan. Doel is om de taal- en leesvaardigheid van leerlingen te verbeteren door leesplezier en vrijetijdslezen te bevorderen.
Centrale elementen binnen de aanpak zijn:
- het begeleiden van het team en het vergroten van de deskundigheid over leesbevordering door een leesconsulent;
- het doelgericht werken aan leesbevordering via de Monitor de Bibliotheek op school;
- het versterken van de leesomgeving op school, bijvoorbeeld door het inrichten van een goede schoolbibliotheek.
De leesconsulent
Deze bibliotheekmedewerker, die voor een aantal uur per week verbonden is aan een school, adviseert over het inrichten van een actuele en aantrekkelijke schoolbibliotheek en ondersteunt de leerkrachten bij leesbevordering in de klas.
De leesconsulent werkt nauw samen met de taal- en/of leescoördinator op jouw school en helpt bij het opstellen van een leesbeleidsplan. Hij of zij kan bij effectief thematisch leesonderwijs ook adviseren over bijpassende rijke teksten.
De Monitor de Bibliotheek op school
Met de Monitor de Bibliotheek op school wordt het leesklimaat op school gemeten. De Monitor bestaat uit digitale vragenlijsten die de Bibliotheek jaarlijks afneemt onder leerlingen vanaf groep 5, leerkrachten en leesconsulenten. Dit levert informatie op over onder meer het lees- en leengedrag van leerlingen, hun leesmotivatie en hun mening over de schoolbibliotheek en over leesbevorderend handelen in de klas.
Je kunt de data over je eigen school vergelijken met landelijke gemiddeldes. Zo zie je snel hoe jouw school ervoor staat. Op basis van de gegevens kun je samen met de leesconsulent bijvoorbeeld de collectie aanpassen aan de leesvoorkeuren van jongens in de bovenbouw of voorlezen door leerkrachten in groep 7 en 8 stimuleren.
Dankzij de jaarlijkse metingen wordt zichtbaar of jouw school deze doelen ook realiseert en kun je als school onderbouwde keuzes voor het nieuwe jaarplan maken.
De schoolbibliotheek
In een goede schoolbibliotheek staat een actuele en gevarieerde collectie die past bij de leerlingenpopulatie op school. Het blijkt uit onderzoek dat leerlingen door een goede schoolbibliotheek geïnspireerd en gemotiveerd raken om te lezen. Inrichting en presentatie spelen daarbij een belangrijke rol. Je kunt zorgen voor een goed kastenplan, veel frontale presentatie, overzichtelijke bewegwijzering, sfeervolle aankleding en uitnodigende zitplekken. De leesconsulent adviseert je hierover.
De meerwaarde van de Bibliotheek op school
Uit onderzoek blijkt dat de aanpak van de Bibliotheek op school effect sorteert. Leerlingen van scholen die deelnemen aan de Bibliotheek op school lezen meer en beter dan leerlingen op andere scholen.