Van theorie naar praktijk

Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs (2020)
Koeven, E. van & Smits A. (Amsterdam: Boom Uitgevers)
Het boek Rijke taal biedt tal van praktische handvatten voor het taal- en leesonderwijs gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.
Leer ze lezen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs (2021)
Ros, B. Gelderen, van A., Glopper, K. de & Steensel. R. van (Meppel: Ten Brink Uitgevers)
Leer ze lezen beschrijft in een korte, heldere en inspirerende stijl drieëntwintig internationale kernpublicaties over het leren lezen op de basisschool. Download
Technisch lezen in een doorlopende lijn. Een praktisch handboek voor de basisschool (2020)
Eskes, M. (Huizen: Uitgeverij Pica)
Technisch lezen in een doorlopende lijn geeft een beschrijving van het proces van technisch leren lezen en hoe leerkrachten hier vorm aan kunnen geven.
De doorgaande leeslijn. De leesontwikkeling van 0-20 jaar (2020)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
De doorgaande leeslijn geeft een beschrijving van de leesontwikkeling van kinderen en jongeren en van alle factoren die bepalend zijn voor het opgroeien tot lezer. Download
Dyslectische kinderen leren lezen. Werkvormen voor de behandeling van leesproblemen (2019)
Smits, A. & Braams, T. (Amsterdam: Boom Uitgevers)
Dit boek beschrijft hoe je goed preventief leesonderwijs geeft en biedt daarnaast gericht aandacht aan specifieke interventies voor leerlingen met leesproblemen en dyslexie.
Liefde voor letters en lezen. Handboek stimulering geletterdheid 0-7 jaar (2019)
Berg, H., Land, I., & Meijsing, I. (Amsterdam: Uitgeverij SWP)
In het boek Liefde voor letters en lezen staat beschreven hoe je de geletterdheid bij kinderen tussen 0 en 7 jaar doelgericht kunt stimuleren.
Protocol Leesproblemen & Dyslexie voor groep 3 (2016)
Gijsel, M., Scheltinga, F., Druenen, M. van, & Verhoeven, L. (Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands)
Dit boek geeft antwoorden op vragen over een goede aanpak van leesproblemen en dyslexie in groep 3.
Protocol Leesproblemen & Dyslexie voor groep 4 (2016)
Gijsel, M., Scheltinga, F., Druenen, M. van, & Verhoeven, L. (Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands)
Dit boek geeft antwoorden op vragen over een goede aanpak van leesproblemen en dyslexie in groep 4.
Protocol Leesproblemen & Dyslexie voor groep 5 t/m 8 (2016)
Scheltinga, F., Gijsel, M., Druenen, M. van, & Verhoeven, L. (Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands)
Dit boek biedt ondersteuning bij het vormgeven van preventieve begeleiding en interventies aan dyslectische leerlingen in groep 5 t/m 8.

Is directe instructie bewezen effectief voor het bevorderen van de technische lees- /spellingvaardigheid?
Dyslexie Centraal
In dit artikel staat informatie over het belang van directe instructie bij onderwijs in technisch lezen en de opvattingen die professionals hierover hebben. Lees het artikel
LIST-lezen (2022)
Baselmans, M. (JSW, online)
Interview met intern begeleider Marly Philipsen over hoe de methodiek LIST op basisschool de Bolleberg in Maria Hoop wordt ingezet. Lees het artikel
Voorleesfilm motiveert leerling en ouder bij leren lezen (2020)
Leraar24.nl
De leesvaardigheid van leerlingen kun je zichtbaar maken met een voorleesfilm. In dit artikel het praktijkvoorbeeld van leerkracht Fedor Baarslag. Lees het artikel
RALFI helpt zwakke lezers naar een hoger niveau (2019)
Leraar24.nl
Artikel over RALFI-lezen, inclusief praktijkfilmpjes. Lees het artikel
Beter begrip door vloeiend lezen (2012)
Mortel, K. van de (JSW, 8, 6-9)
Artikel over hoe vloeiend lezen het tekstbegrip kan ondersteunen. Lees het artikel
Pilot DoorleesExpress zorgt voor meer taalplezier bij oudere kinderen (2023)
Cubiss (Lees Lezer Leest! – Bruggenbouwers)
Interview met Charlotte van den Eijnden (Projectleider Voor- en DoorleesExpress bij Huis73 Den Bosch) en Nicole van Gennip (projectleider VVE Surplus) over de DoorleesExpress en het belang van dit programma. Lees het artikel
‘Technisch lezen’ van groep 3 tot vmbo en mbo (2021)
Koeven, E. van & Smits, A. (Blog Geletterdheid en schoolsucces)
In het blog ‘Technisch lezen’ van groep 3 tot vmbo en mbo wordt op praktische wijze beschreven hoe voortgezet lezen aangepakt kan worden vanaf de tweede helft van groep 3 t/m het mbo. Lees het blog
Technisch lezen zonder methode, hoe doe je dat? (2018)
Willemsen, L. (Klas van juf Linda)
In dit blog wordt beschreven hoe je zonder gebruik van een methode voor technisch lezen kunt werken aan de vloeiende leesvaardigheid van leerlingen. Lees het blog
Ondersteuningsniveaus in het basisonderwijs
Dyslexie Centraal
Op de website van Dyslexie Centraal staat informatie over de verschillende ondersteuningsniveaus/zorgniveaus en hoe je deze in de dagelijkse praktijk kunt invullen. Bekijk de website

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl