Vloeiend lezen
Leren lezen is de belangrijkste vaardigheid die op school wordt geleerd. Vloeiend en met begrip lezen begint bij het leren van de relatie tussen klanken en letters. Wanneer leerlingen deze elementaire leesvaardigheden onder de knie hebben, blijkt hun leesvaardigheid en leesmotivatie vooral gebaat te zijn bij het lezen van en luisteren naar aansprekende kinderboeken.Hier vind je de uitgangspunten van effectief leesonderwijs, opgesteld op basis van wetenschappelijke bronnen.
Leren decoderen
Leren decoderen is de allereerste stap op weg naar vloeiende leesvaardigheid. Wanneer heeft een leerling het decoderen onder de knie? En hoe leer je systematisch de klank-tekenkoppelingen aan?
Vloeiend leren lezen
Om teksten te kunnen begrijpen is het noodzakelijk dat je vloeiend kunt lezen. Wanneer leest een leerling vloeiend? En hoe train je deze vaardigheid?
Leeskilometers maken
Om een vloeiende lezer te worden is het noodzakelijk dat leerlingen leeskilometers maken. Hoe bouw je dit in binnen de dagelijkse onderwijspraktijk?
Zwakke lezers ondersteunen
Leerlingen die moeite hebben met leren lezen bied je (extra) ondersteuning aan. Hoe begeleid je deze leerlingen? En welke programma’s kun je hierbij inzetten?