Hoe beïnvloedt motivatie het leesgedrag?

Leerlingen die lezen leuk vinden, lezen vaker én anders. Ze hebben een bredere leessmaak en zijn meer betrokken bij het lezen. Ze nemen de tijd om een tekst (goed) te lezen en geven niet op, ook al komen ze lastige woorden of zinnen tegen. Ze hebben het vermogen om zich in moeilijke teksten vast te bijten.

Leerlingen die graag lezen, kunnen de rijkdom van boeken ontdekken. Hoe ontspannend het is om je onder te dompelen in een verhaal en alles om je heen even te vergeten. Hoe je al lezend kennismaakt met nieuwe werelden en hoe je kunt leren over jezelf, anderen en de wereld om je heen. Naast deze persoonlijke vorming ontwikkelen leerlingen zich ook op literair vlak: ze leren belevend, interpretatief, beoordelend en met narratief begrip lezen.

Leerlingen zitten te lezen in een vensterbank, met achter hen het raam.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl