Hoe werk je aan waardering en interesses van leerlingen?

Naast aandacht voor de drie basisbehoeften is het belangrijk dat je leerlingen de waarde van lezen leert inzien. Als je hun uitlegt dat lezen van betekenis is in hun leven, dan komt dit hun leesmotivatie ten goede. Ook aansluiten bij de interesses van leerlingen werkt motiverend.

Leerling maakt een tekening naar aanleiding van een boek.

Leerlingen de waarde van lezen laten inzien

Hoe belangrijker je een activiteit vindt (voor jezelf of voor anderen), hoe gemotiveerder je hiervoor bent. Dat geldt ook voor lezen. Het is dus zaak om leerlingen uitleg te geven over waarom lezen belangrijk is, niet alleen voor school, maar ook voor hun persoonlijke leven. Straal ook zelf je eigen liefde uit voor lezen, bijvoorbeeld door te vertellen over de mooie boeken die je nu weer gelezen hebt. De waardering van anderen werkt aanstekelijk: hoe enthousiaster je zelf bent over lezen, hoe groter de kans dat leerlingen dit ook worden.

De interesse van leerlingen opwekken

Als leerlingen geïnteresseerd zijn in het onderwerp van een tekst, vinden zij deze vaak minder moeilijk om te lezen en geven zij ook minder snel op. Daarmee heb je dus goud in handen: door aan te sluiten bij hun interesses, worden leerlingen steeds gemotiveerder om te lezen. Ze gaan de waarde en lol van lezen ervaren.

Verbind leesactiviteiten daarom zoveel mogelijk aan de (belevings)wereld van leerlingen en aan voor hen relevante thema’s. Via (een-op-een) leesgesprekken kun je achterhalen waar de interesses van je leerlingen liggen en kun je hen boeken op maat aanraden.

Daarnaast kun je leerlingen natuurlijk helpen om hun horizon te verbreden. Aansluitend bij hun interesses en belevingswereld kun je hen telkens een stapje verder brengen. Door lezen te verbinden aan de wereld om hen heen, wordt lezen voor leerlingen zowel relevanter als interessanter.

Ook door het combineren van leesonderwijs met zaakvakonderwijs, maak je het leesonderwijs betekenisvoller en daarmee motiverender voor leerlingen.

Group Tip
Een voorbeeld waarbij werken aan tekstbegrip wordt gecombineerd met zaakvakonderwijs is CORI-lezen. Werken aan leesmotivatie is een van de pijlers van CORI-lezen.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl