Van theorie naar praktijk

Leesmotivatie: hoe raak je de juiste snaar? (2018)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
In dit nummer van Leesmonitor – Het Magazine staat leesmotivatie centraal. In artikelen en interviews met wetenschappers wordt antwoord gegeven op vragen over o.a. leesmotivatie bij kinderen en jongeren en de rol van leesbevorderaars hierin. Download
Effectief onderwijs in begrijpend lezen. Acties voor beter leesbegrip en meer leesmotivatie (2019)
Pereira, C. & Nicolaas, M. (Den Haag: Nederlandse Taalunie)
Actieplan met aanbevelingen om het leesbegrip en de leesmotivatie van basisschoolleerlingen te vergroten, op basis van adviezen van de Taalraad Begrijpend Lezen. Download
Effectief leesonderwijs geven: hoe doe je dat? Zeven inspirerende voorbeelden (2021)
Taalunie (Special van tijdschrift MeerTaal)
Artikelen met inspirerende voorbeelden van manieren waarop zeven basisscholen aan de slag zijn gegaan met de vijf pijlers van effectief leesonderwijs naar aanleiding van het actieplan van de Taalraad Begrijpend Lezen. Download
Kwispellezen. Wat een hond kan betekenen voor leesmotivatie (2019)
Pol, C. van der, & Hurk, J. van den (in E. Segers & R. van Steensel, Lekker lezen: over het belang van leesmotivatie, Utrecht: Eburon, 19-28)
Artikel over Kwispellezen, waarbij kinderen voorlezen aan honden en een toename in zelfvertrouwen en leesmotivatie ervaren. Download
Kwestie van Lezen 17
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
Kwestie van Lezen 17: Leesmotivatie in het onderwijs. Achtergronden en praktische tips voor leerkrachten en docenten. Download
Kwestie van Lezen 18
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
Kwestie van Lezen 18: De ideale helper. Achtergronden en praktische tips voor leraren po en vo om leeshonger te stimuleren. Download
Kwestie van Lezen 11
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
Kwestie van Lezen 11: Leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Achtergronden en praktische tips voor leerkrachten. Download
Praktijkkaart: Leesbegrip
Naaijkens, E., Bootsma, M., Leeuw, S. de, & Prokic-Breuer, T.
Tips van EducationLab op basis van de vijf pijlers van effectief leesonderwijs uit het actieplan van de Taalraad Begrijpend Lezen met aandacht voor de autonomie van leerlingen, het nut van thematisch werken en het belang van interactie in de klas. Download
Onderwijs in betrokken lezen en leren (2009)
Guthrie, J.T. & Oznungor, S.
Handreiking over CORI-lezen door de ontwikkelaars van de aanpak, vertaald naar het Nederlands waarbij ingezet wordt op de betrokkenheid van leerlingen bij het lezen. Download

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl