Werken aan tekstbegrip en kennis
Werken aan tekstbegrip en aan de uitbreiding van kennis doe je gelijktijdig. Hier lees je wat tekstbegrip inhoudt, welke ingrediënten een rol spelen, hoe je er in de praktijk aan werkt en hoe je rekening houdt met verschillen tussen leerlingen.Hier vind je de uitgangspunten van effectief leesonderwijs, opgesteld op basis van wetenschappelijke bronnen.
Tekstbegrip in een notendop
Een tekst begrijpen is een complex proces waarin veel kennis en vaardigheden samenkomen. Hoe verloopt dit proces bij ervaren en lerende lezers?
De ingrediënten van tekstbegrip
Lezen met begrip vraagt om kennis van de wereld, een rijke woordenschat, kennis van taal en teksten en het kunnen toepassen van leesstrategieën. Wat houden deze ingrediënten in?
De uitgangspunten voor effectief onderwijs in tekstbegrip
Wat is er belangrijk als je begrijpend leesonderwijs op een effectieve manier wilt inrichten?
Werken aan tekstbegrip
Als leerkracht koppel je kennisopbouw aan de ontwikkeling van tekstbegrip. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen de verschillende ingrediënten van tekstbegrip onder de knie krijgen?
Differentiatie
De ene leerling leest en begrijpt een tekst beter dan de andere. Daarom is differentiatie belangrijk. Hoe kun je elke leerling vooruithelpen?