Hoe ontwikkel je achtergrondkennis?
Leerlingen voorbereiden op een tekst
Zonder achtergrondkennis wordt het lastig om een tekst te begrijpen. Voordat je leerlingen een tekst laat lezen, is het daarom goed om eerst hun achtergrondkennis over het onderwerp te activeren dan wel deze bij te brengen. Daarbij hoort ook dat je sleutelbegrippen alvast introduceert. Zo begint iedereen met voldoende kennisbagage aan een tekst.
Betekenisvolle context
Het meest effectief is om een aantal weken te werken aan hetzelfde thema en hier samen veel over te lezen, luisteren, praten en schrijven. Zo duiken leerlingen steeds dieper in de thematiek en kunnen ze steeds complexere teksten daarover aan. Doordat nieuwe begrippen geregeld terugkeren verrijken ze hun woordenschat.
Je kunt de thema’s voor je leesonderwijs ontlenen aan een van de zaakvakmethodes, maar je kunt ook kiezen voor een rijk, vakoverstijgend thema. Lees meer hierover bij rijke thema’s, boeken en teksten.
Rijk tekstaanbod
Gebruik in je lessen een veelheid aan teksten, zoals verhalende en informatieve jeugdboeken, kranten- en tijdschriftartikelen en blogs. Daarnaast kun je ook beeld en video inzetten, zoals foto’s, vlogs en filmpjes. En lees voor uit teksten die net boven het eigen leesniveau van leerlingen liggen, óók in de bovenbouw.