Methodieken en werkwijzen

Onderstaande methodieken en werkwijzen gaan uit van een of meerdere bouwstenen voor effectief leesonderwijs, waaronder de inzet van rijke teksten en kinderboeken.

Focus op begrip. Een aanpak om leesbegrip te bevorderen (2022)
Smits, A. & Koeven, E. van
Handleiding en stappenplan voor de implementatie van de aanpak Focus op begrip voor begrijpend lezen voor groep 5 t/m 8 zonder methode met gebruik van wereldoriëntatie-thema’s en rijke kinderboeken en teksten. Download
DENK! Werk aan groei in begrip (2018)
Houtveen, A.A.M. (red.) (Utrecht: Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum leren en innoveren)
Onderbouwing, beschrijving en exploratie van de werkzaamheid van het begrijpend leesprogramma voor het basisonderwijs DENK! Download
CORI-lezen. Onderwijs in betrokken lezen en leren (2009)
Guthrie, J.T. & Oznungor, S. (Onderwijs Maak Je Samen)
Werkwijze waarbij leerlingen vanuit intrinsieke motivatie strategisch teksten leren lezen binnen een thema. Download
De meervoudige kracht van schurende en naburige teksten (2020)
Jongstra, W., Ende, H. van den & Pauw, I. (Veerkracht 17(1), blz. 8-12)
Artikel over de aanpak van schurende en naburige teksten om de interactie met en over teksten te stimuleren en aan de hand van jeugdliteratuur het domeinverbindend leren te bevorderen. Lees het artikel
Dieper duiken in een tekst (2021)
Smulders, M. (MeerTaal 8(2), blz. 21-23).
Artikel met stappenplan voor Close Reading van rijke teksten binnen schoolbrede thema’s. Lees het artikel
Question the author
SLO
Werkwijze om het diep lezen en kritische reflectie op teksten te bevorderen. Bekijk de website

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl