Van theorie naar praktijk

Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs (2020)
Koeven, E. van & Smits, A. (Amsterdam: Boom uitgevers)
Het boek Rijke taal biedt praktische handvatten voor thematisch taal- en leesonderwijs, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.
Leer ze lezen. Praktisch inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs (2021)
Ros, B., Gelderen, A. van, Glopper, K. de, & Steensel, R. van (Meppel: Ten Brink Uitgevers)
Leer ze lezen beschrijft in heldere en inspirerende stijl de inzichten uit 23 internationale wetenschappelijke kernpublicaties over effectief leesonderwijs op de basisschool. Download
De doorgaande leeslijn. De leesontwikkeling van 0-20 jaar (2020)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
De doorgaande leeslijn geeft een beschrijving van de leesontwikkeling van kinderen en jongeren en van de factoren die bepalend zijn voor het opgroeien tot lezer. Download
Onderwijskansen en taalstimulering (2021)
Broekhof, K. (NRO/Onderwijskennis)
Dit rapport beschrijft hoe je met goed lees- en taalonderwijs kunt werken aan gelijke kansen voor alle leerlingen. Download
Effectief leesonderwijs geven: hoe doe je dat? Zeven inspirerende voorbeelden (2021)
Taalunie (Special van MeerTaal)
Artikelen met inspirerende voorbeelden van de manieren waarop zeven basisscholen aan de slag zijn gegaan met de vijf pijlers van effectief leesonderwijs naar aanleiding van het actieplan van de Taalraad Begrijpend Lezen. Download
Maak van je klas een taalgemeenschap (2019)
Meester, E., & Bosman, A. (Didactief, 4)
Artikel met tips over hoe je kunt werken aan een rijke woordenschat en achtergrondkennis. Lees het artikel
Begrijpend lezen: meer dan strategieën (2017)
Aarnoutse, C. (Didactief Online)
Artikel met praktische tips voor effectief en bewust gebruik van leesstrategieën. Lees het artikel
Zo boek je woordenwinst. Werken aan woordenschat zonder methode (2016)
Broekhof, K. (JSW, 8 , 6-9)
In dit artikel wordt aan de hand van voorbeelden uit kinderboeken uitgelegd hoe context in teksten leerlingen helpt om hun woordenschat te vergroten. Alleen te lezen met een (digitaal) abonnement op JSW. Lees het artikel
Begrijpend leesonderwijs: zin en onzin (2013)
Berends, R. (Tijdschrift Taal, 2(3), 22-29)
Dit opiniestuk benoemt twijfels van taalspecialisten over het begrijpend leesonderwijs in Nederland. Lees het artikel
Kwaliteitswaaier: Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen: Samen aan effectief leesonderwijs werken (2023)
Snel, M. (Kennistafel Effectief Leesonderwijs)
Waaier waarin de rollen en taken van de leerkracht, leesdeskundige, schoolleider en schoolbestuurder staan beschreven in het realiseren van effectief leesonderwijs. Download
Lezen in beeld: Onderwijs in begrijpend lezen (2023)
Stichting Lezen
Infographic met inzichten uit onderzoek naar en praktische toepassing van essentiële elementen van onderwijs in begrijpend lezen. Download
Praktijkkaart bij de interventie ‘Technieken voor begrijpend lezen’ (2021)
Prenger, J. & Silfhout, G. van (Amersfoort: SLO)
Deze brochure licht toe hoe je de NPO-interventie voor tekstbegrip het beste kunt inzetten in je leesonderwijs. Download
Praktijkkaart: Leesbegrip
Naaijkens, E., Bootsma, M., Leeuw, S. de, & Prokic-Breuer, T. (EducationLab)
Tips van EducationLab op basis van de vijf pijlers van effectief leesonderwijs uit het actieplan van de Taalraad Begrijpend Lezen met aandacht voor de autonomie van leerlingen, het nut van thematisch werken en het belang van interactie in de klas. Download
Kwestie van lezen deel 13: Lezen en creatief schrijven combineren op de basisschool
Stichting Lezen
Door creatieve schrijftaken en lezen te combineren, maak je schrijven aantrekkelijker voor leerlingen in het primair onderwijs. In deze brochure uit de reeks Kwestie van lezen staan achtergronden en praktische tips over hoe je dit aan kunt pakken. Download
Kwestie van lezen deel 19: Effectief onderwijs in begrijpend lezen
Stichting Lezen
Inzichten uit onderzoek kunnen helpen bij het vormgeven van effectief onderwijs in tekstbegrip. In deze brochure uit de reeks Kwestie van lezen worden bevindingen uit onderzoek in een notendop beschreven en lees je praktische tips voor gebruik in de klas. Download
Waarom lezen bij schrijven hoort (en andersom) (2021)
Norden, S. van
Blog op Iedereen kan leren schrijven over hoe lezen en schrijven elkaar kunnen versterken. Lees het blog

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl